dr inż. Zbigniew Szozda (Politechnika Morska w Szczecinie)

Temat prelekcji: Wyzwania legislacyjne w kontekście autonomizacji i automatyzacji pojazdów morskich

Dr inż. Zbigniew Szozda, prof. PM, Pełnomocnik Ministra Infrastruktury do spraw morskich nawodnych jednostek autonomicznych Dr inż. Zbigniew Szozda, prof. PM, ukończył studia w zakresie budowy i projektowania statków na Wydziale Mechanicznym Politechniki Szczecińskiej. Jest zatrudniony w Politechnice Morskiej w Szczecinie od 1984 roku na stanowiskach: asystenta, starszego asystenta, wykładowcy, starszego wykładowcy, adiunkta i aktualnie profesora Uczelni.
Pełnił w Uczelni funkcje kierownika zakładu, zastępcy dyrektora instytutu, prodziekana ds. nauki, prodziekana ds. studiów stacjonarnych, prorektora ds. nauczania oraz pełnomocnika rektora ds. systemu zarządzania jakością, systemu zarządzania bezpieczeństwem statku szkolnego, a także studiów międzynarodowych. Wielokrotnie nagradzany był nagrodą Rektora AM za działalność organizacyjną.
Współpracuje z armatorami statków morskich projektując i wdrażając tzw. kalkulatory załadunku. Był członkiem Komisji Akredytacyjnej Uczelni Technicznych. Jest członkiem Rady Technicznej Polskiego Rejestru Statków, Państwowej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej, Państwowej Komisji ds. Badania Wypadków Morskich. W latach 2006-2009 był wiceprzewodniczącym Podkomitetu ds. stateczności, linii ładunkowych i bezpieczeństwa statków rybackich (SLF) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) z siedzibą w Londynie, a w latach 2010-2012 przewodniczył temu podkomitetowi.
W czasie, gdy pełnił funkcję przewodniczącego SLF uchwalono wiele poprawek do obowiązujących międzynarodowych aktów prawnych w zakresie bezpieczeństwa na morzu, przede wszystkim w odniesieniu do statków pasażerskich i statków rybackich.
Reprezentuje Polskę na posiedzeniach Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego IMO oraz na sesjach Podkomitetu ds. Konstrukcji i Projektowania Statków. W ostatnim czasie uczestniczy w pracach grup roboczych Międzynarodowej Organizacji Morskiej opracowujących kodeks bezpieczeństwa statków autonomicznych (tzw. MASS Code).
W maju 2025 r. został powołany na nowo utworzoną funkcję Pełnomocnika Ministra Infrastruktury do spraw morskich nawodnych jednostek autonomicznych. Zadaniem Pełnomocnika jest inicjowanie i koordynowanie prac legislacyjnych w celu umożliwienia używania statków bezzałogowych na polskich obszarach morskich.